HISTORIK

Efter många, många timmars sökande via Sjöhistoriska arkivet, telefonsamtal, sökning via kyrkobokföring, kontakt med båtklubbar, besök hos en pensionerad kriminalkommisarie i Helsingborg, brev till Kuala Lumpur, mail till Malmö Idrottsmuseum, mycket bloggande via Swedish Classic Boats med bla. Anders Varneus, besök av Gunnar Fritz Crone, samtal och träffar med Stefan Iwanovski och lunch med tidigare ägare har jag lyckats sammanställa följande. Då utifrån utgångspunkten 1997 att båten byggdes som salongsbåt 1937.

Denna Snabbgående Motorkryssare, 10,5 x 2,02 m ritades 1910 av CG Petterson (ritnnr: 180) för Richard F. Björkman Motor AB. Motorn var planerad att vara en Grönqvist om 14 hk för att ge en marchfart på 10,2 knop.

Hon byggdes på Löfholmens varv i Gröndal och var färdigställd i slutet av mars
1911. Då hade även planen på en Grönqvistmotor ändrats till en 15 hk Penta.

CGP och Björkman byggde henne på ren spekulation. För att snabbt få henne såld
kontaktades en nära vän som också var journalist. En tillfällig sjösättning och
en spännande dagsresa i artikelform i ett flertal idrotts och motortidningar
borde vara rätt form för att hitta spekulanter innan våren börjat på allvar
.



Hon sjösattes 1 April 1911 och Jungfrufärden dagen efter från Stockholm till
Furusund värdshus.


Turen beskrivs i tidningarna Segling, Ny tidning för Idrott mfl. av journalist von Gegerfeldt i en högst berömmande artikel. Både båt och den 4-cylindriga Pentamotorn beskrivs som ofelbara underverk. I Tidningen Segling 11 maj 1911 står att Viking III "såldes i dagarna till bankdirektör M Philipsson". Man skriver även att det var båten som beskrivs i artikeln om vårturen till Furusund.

Bankdirektör Mauritz Philipson som bland annat lät bygga sommarstället Graninge gård invid Baggensfjärden som morgongåva till sin fru Ingrid Horngren 1909 verkade i
Bryssel, London, Paris och Stockholm. Han satt också i ett flertal styrelser
bla. Tudor. Han var även framsynt i sin inställning till Ivar Kreuger
och började avvecklingen av Handelsbankens engagemang i Krugers affärer 1923



Från Graninge gårds brygga kan man se rakt över Baggensfjärden till Saltsjöbaden där brodern (Kurt) till Ingrid Horngren hade sin villa.
I KMK:s matrikel har Motoryachtman Kurt Horngren V3 registrerad mellan 1917 till 1925. Denna W3 skiljer sig dock något på fotografier och står i KMK:s matrikel med byggår 1914 och varv Nyman i Uppsala.

Kurt Horngren var känd i motorbåtssammanhang och lät även bygga CGP-ritade Gri-Gri. Kurt var även bror till Mauritz fru Ingrid (fd Horngren)

Under denna period byts (troligen 1918-1919) Pentamotorn mot en mycket tung 40 hk Red Wing med vevstart. W3 får också en låg vindruta.

Mellan 1925 och1956 saknas historik än så länge. Om du som läser detta vet eller kan tipsa om någon som kan veta något så hör av dig.


1956 säljs V3 (nu är hon redan döpt till Selene) till Kemiingenjör Tore Jansson i Torshälla. Torelåter bygga om V3 till salongsbåt i etapper under 1956-1959. Ombyggnaderna utförs av båtbyggare Allan Johansson och Bror Öbrink i Torshälla. 1957: En högre vindruta monteras, hon får sidorutor och en targaliknande båge över
styrsittbrunnen. 1958 höjs mittenskottet för att skapa högre höjd under
kapellet. 1959 byggs salong, akterruffen ersätts med sittbrunn och aktern kapas
0,33 m. I och med detta får V3 sitt nuvarande utseende.

Tore Jansson var anställd på Nyby bruk där samtliga rostfria beslag tillverkades.

1962 byts Red Wing motorn ut mot en Volvo B18 med glödspiral BoF (bensin och fotogen). Detta år byter V3 ägare till Paul Rool. Han flyttar V3 till Västanfors båtklubb. Sommarturerna gick till Finland.

1971 A.C Månsson, Lärare. Västanfors. Han flyttade till Kuala Lumpur och vi har brevväxlat kring båtens historik.

1973 Polis Henriksson, Mälarparkens Marina. Kölen
börjar bli dålig. Sjönk vid grundstötning på marinan vid storm. Jag träffade honom 1999 i Helsingborg. Han var då pensionerad kommisarie

1978 och framåt
finns många ägare med täta byten. Låg bl.a. på Slagsta marina och senare på
Fisksätra i Sthlm.

1997->Mattias Nyqvist tar över båten efter att hon legat på land i många år utan täckning på Fisksätra varv. Samborden sönderfrusna, ihålig köl och uppruttna kapell. Motorn BB30 var sprucken men gick att köra. Sjösatt och körd för egen maskin till Lux båtklubb, Lilla Essingen. Under sommaren -97 kördes hon också för egen maskin till Rindö. Kölen gick av vid ett möte med Cinderellas vågor men med hinkar och motorn på full fart fram lyckades hon nå stranden på Rindö. Hon togs upp på land för förvaring under många år på Rindö.

Ligger sedan 2010 under renovering på Heleneborgs båtklubb.

Renoveringen
har hittills inneburit att V3 ska vara klar under vattenlinjen till 2019. Hela
kölen och förstäven har byts, sambord och en del övriga bord har bytts eller
lusats.

Ett nytt S-öra har tillverkats.

Det dåliga och tunna fördäcket har lossats, ruttna partier har bytts. De breda plankorna
har hyvlats ned och limmats på styv plywood. Hela främre skarndäcket bytts. Salongen
har tagits bort och ett kapell skall sys upp. En 4-cylindrig, nu även renoverad, Albinmotor O41 installeras under sommaren 2021. Den kapade aktern med plan akterspegel har nu förlängts och en ny ram för bruten akterspegel har tillverkats av Widstrands varv & snickeri.

V3 ska inom kommande 2 år återställas helt till sitt utförande 1911 med akterruff. Jag har nu erfarit att tiden alltid har en förmåga att i rasande takt röra sig framåt och lämnar oss människor hopplöst förbisprungna. Om denna fantastiska båt åter ska klyva Östersjöns vatten i närtid så behövs hjälp.



Ritning 180, 1910


Sjösättning, 1911 ¼


Torshälla,
1956


Rindö, 1997


Mässan "Allt för Sjön" 2019


https://swedishclassicboats.ning.com/profiles/blog/list?user=1xszciflbnco1&month=08&year=2013&promoted=

https://swedishclassicboats.ning.com/m/blogpost?id=3629423%3ABlogPost%3A214612&maxDate=2013-09-01T16%3A27%3A13.224Z