RENOVERING

Skrov mm:

Bytt hela kölen, förstäv, 2,5 bord (sambord i furu) på varje sida. Borrat 1,4 m proppelleraxelhål samt tillverkat och provmonterat hylsan. Hylsan kommer fixeras med beck.

Stryrbord S-öra helt utbytt genom att basa virke från en gammal sarj i honduras.

Fribord är reparerade med delvis nya plugg
samt ilusning på flera ställen. Nya ventlirutor tillskurna.

Skrovet är renskrapat, slipat, linoljat och
målat både utvändigt och invändigt.

Salongen från 50-talet är riven liksom sidorutor, vindruta och targabåge

Styrpelare under tillverkning. Själva ramen är klar och täckande skivor tillverkade. Nakterhus i mässing inköpt och renovering påbörjad.

Förskepp:

Fördäcket var i bedrövligt skick men däcksplankorna var i honduras och ca 30 cm breda. Istället för att byta ut valdes att lossa plankorna försiktigt från cirka 700 sönderrostade järnsskruv. Lusa i, plugga igen och sedan planhyvla plankorna till ca 4,5 mm tjocklek. Dessa limmades på 6 mm styv plywood. Däcksbalkar renoverades innan. De nya skarndäcksplankorna  sågades ur samma tjocka planka och veks ut som en spegling av varandra. Förpikslucka saknas än men material har införskaffats och luckskenorna är tillsågade. Långklotsning av däcket avslutat. Avbärarlister tillsågade samt frästa  till halvstav och väntar på montering (20211215)

Motor:

Albin O41 införskaffats och renoverats (nya ventiler mm) och
svartmålad enl orginal penta.

Akterskepp:
allt från mittenskottet (avskiljande vägg) och föröver behöver Slipning, oljning o
fernissa allt i hela båten. Själv bygga/återmontera inredning. Förpikslucka.

Tillverka skädda. Styrning och installera el.
Motorinstallation.

Akterskepp

Hela akterskeppet byggdes om senare delen av 50-talet. Nu återställs båten till original med bruten akterspegel och ruff med bred lucka.

Ny (återställning till orginal) bruten akterspegel klar. Stöd från Djurgårdsvarvet och Widstrands Varv & Snickeri räckte precis för tillverkning av ramen för akterspegeln efter min laseruppmätning. Akterspegelns skivor tillverkas av gamla, för stora och klumpiga motorkåpans breda och tjocka mahognyplank. 

Nya däcksbalkar samt viss del av balkvägare bytt. Ruffbalkar tillverkade och monterade. Hela ruffen med tak nytillverkat och har monterats. Ruffskott mot sittbrunn tillverkat och monterats. Ventilöppningar i ruffsida har frästs fram efter inhandlade ventilramar. Rufflucka och luckskenor tillverkats och monterats. Material har inhandlats till nya aktra basade sittbrunnssarjar, skarndäck, däck och lister. (211215)

Återstår: Tillverkning och montering av däck, skarndäck, sarjar, ruffdörr, sitttoft  och diverse lister samt slipning, oljning o fernissa